
ЗАЯВА
ПРО ВИЗНАЧЕННЯ ОБСЯГУ СТРАТЕГІЧНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОЦІНКИ
проекту державного планування «Внесення змін до Схеми планування території Закарпатської області»
На виконання статті 14 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»; статей 10; 12 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», з метою одержання та врахування зауважень та пропозицій громадськості замовник, Управління містобудування та архітектури Закарпатської обласної державної адміністрації – обласної військової адміністрації оприлюднює Заяву про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки документа державного планування містобудівної документації до містобудівного проєкту «Внесення змін до Схеми планування території Закарпатської області».
Область утворена 22 січня 1946 року. За існуючим станом в складі 6 адміністративних районів. Площа – 12,8 тис. км2, населення – 1251,1 тис. осіб. Місто Ужгород є адміністративним центром області, одним з найважливіших українських і європейських історичних центрів в якому розташовані регіональні та місцеві органи управління. Область розташована в західній частині Українських Карпат та Закарпатської низовини. Межує із країнами Європейського союзу.
- Замовник. Управління містобудування та архітектури Закарпатської обласної державної адміністрації – обласної військової адміністрації. Підстава для проєктування, відповідно рішення 14 сесії VIII скликання Закарпатської обласної ради від 21.03.2024 №1028 «Про внесення змін до Схеми планування території Закарпатської області».
- Виконавець. ДП «Український державний науково-дослідний інститут проєктування міст «ДІПРОМІСТО» (бульвар Лесі Українки, 26; м. Київ, 01133, тел. 044 285 63 38; admin@dipromisto.gov.ua).
- Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування.
Схема планування території області (далі – Проєкт) є основним видом містобудівної документації на регіональному рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та розвитку території регіону, що розробляється на виконання статті 14 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Проєкт розробляється та затверджується в інтересах регіону з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Склад проєкту визначається відповідно до:
- ДБН Б.1.1-13:2021 «Склад та зміст містобудівної документації на державному та регіональному рівнях»;
- ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій»;
- ДСП 173=96 «Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів»;
- широкого кола інших будівельних норм та державних стандартів України.
Основним завданням Проєкту є:
- визначення територій, розвиток яких потребує державної підтримки; забезпечення охорони навколишнього природного середовища; сталого використання і відтворення природних ресурсів та екосистем; подальшого розвитку регіональної; інженерно-транспортної та енергетичної інфраструктури, соціальної інфраструктури; охорони культурної спадщини;
- розроблення раціональної планувальної організації території регіону в частині забезпечення оптимальних умов проживання населення; раціонального використання природних ресурсів; розвитку галузей господарського комплексу; охорони навколишнього природного середовища; забезпечення цивільного захисту, зокрема пожежної та техногенної безпеки; врахування вимог інженерно-технічних заходів цивільного захисту; збереження цінних об’єктів культурної спадщини; захисту населених пунктів і територій від небезпечних геологічних та гідрогеологічних процесів; створення транспортної та інженерної інфраструктури національного та регіонального значення.
Проєкт розробляється у розвиток рішень:
- Генеральної схеми планування території України.
- Стратегії розвитку Закарпатської області.
- діючих генеральних планів населених пунктів регіону.
При розроблені проєкту враховуються стратегії і програми: економічного, екологічного, соціального розвитку, наявна чинна проєктна документація, спеціалізовані схеми, проєкти і програми, що діють на території області.
- Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля.
Розроблення Проєкту передбачає формування проєктних рішень відповідно Завдання на розроблення. Проєктні рішення охоплюють усі види діяльності, які провадяться або провадження яких заплановане в перспективі на території області. Окремі види діяльності можуть відноситися до таких, щодо яких законодавством може передбачатись послідуюче здійснення процедури оцінки впливу на довкілля. Враховуючи, що містобудівні проєктні рішення передбачають повне централізоване забезпечення території населених пунктів розвитком інженерних мереж та комунікацій, благоустрою та озеленення, інженерного захисту, санітарного очищення, то даний проєкт не підлягає оцінці впливу на довкілля (Закон України “Про ОВД” (стаття 3, пункт 10 «інфраструктурні проєкти»).
Проєкт визначає існуюче та перспективне функціональне призначення території, обґрунтовує необхідність зміни її функціонального призначення в разі встановленої потреби, що виникає на підставі аналізу використання території, демографічного прогнозу, та потреб територіального розвитку населених пунктів, необхідністю розміщення внутрішньо переміщених підприємств та установ держави. Проєктні рішення архітектурно-планувальної організації та потреби територіального розвитку регіону обумовлюються в тому числі Завданням на розроблення проєкту, державними інтересами.
Таким чином Проєкт визначає територіальні (просторові) умови для реалізації видів діяльності в частині дотримання планувальних обмежень (санітарно-захисних зон, охоронних зон, природоохоронних зон та інших обмежень), а також в частині дотримання режимів господарської діяльності в їх межах, які визначені законодавством України та низкою нормативно-правових актів та у сфері забезпечення норм санітарної гігієни та охорони навколишнього природного середовища на території області.
Головними екологічними проблеми, що мають відношення до проєкту є: охорона ландшафтів, подальший розвиток екологічної мережі регіону, утворення та поводження з твердими побутовими відходами; використання природних ресурсів та розвиток лісів; забруднення атмосферного повітря в зоні впливу магістральних автошляхів; наявність порушених ділянок, в тому числі що зазнали техногенного впливу в наслідок господарської діяльності.
Цілями охорони довкілля, у тому числі здоров’я населення, при реалізації проєктних рішень є: зменшення техногенного навантаження на ландшафт та ґрунтове середовище; забезпечення сприятливих умов для життя та відпочинку населення; зменшення забруднення атмосферного повітря в зоні впливу промислових територій та автошляхів; створення передумов більш ефективного господарського використання земельних ресурсів; широкого розвитку рекреаційної діяльності.
До сфери охоплення СЕО проєкту відноситься оцінка наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення від реалізації проєктних рішень. Стратегічна екологічна оцінка здійснюється для території області. Проєкт розробляється відповідно до Завдання на розроблення, та діючої містобудівної документації.
Для досягнення цілей СЕО збираються та використовуються наступні вихідні дані із урахуванням:
- Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
- Закон України «Про стратегічну екологічну оцінку»;
- Закон України «Про автомобільні дороги»;
- Закон України «Про туризм»;
- Закон України «Про Концепцію сталого розвитку населених пунктів»;
- Закон України «Про охорону атмосферного повітря»;
- Закон України «Про управління відходами»;
- Закон України «Про екологічну мережу України»;
- Закон України «Про природно-заповідний фонд України»;
- Закон України «Про систему громадського здоров’я»;
- Земельний кодекс України;
- Водний кодекс України;
- Повітряний кодекс України.
А також із урахуванням:
- регіональна доповідь про стан навколишнього природного середовища у Закарпатській області;
- статистичний щорічник Закарпатської області;
- законодавчі акти, які мають відношення до зазначеного проєкту;
- низка інших законодавчих актів в сфері охорони довкілля, розміщення та експлуатації об’єктів та мереж інженерної та транспортної інфраструктури;
- дані моніторингу стану довкілля, що здійснюється існуючими державними установами;
- суб’єктами моніторингу довкілля на регіональному та місцевому рівні;
- інші доступні джерела інформації.
- Ймовірні наслідки.
для довкілля, у тому числі для здоров’я населення
Даний Проєкт є комплексним документом, проєктні рішення якого в різній мірі та формі можуть впливати на стан довкілля та здоров’я населення. Реалізація проєктних рішень може мати ймовірні наслідки для таких складових навколишнього природного середовища як: ґрунти, ландшафт, флору та фауну, повітря, поверхневі води, об’єкти природно-заповідного фонду, стан здоров’я населення, та ін.
Виконання СЕО передбачає аналіз та оцінку ймовірних наслідків та ризиків реалізації проєктних рішень як на окремі компоненти довкілля так і на комплексні умови території, а також на здоров’я населення.
для територій з природоохоронним статусом
На території області наявні об’єкти природно-заповідного фонду та складові елементи Регіональної схеми формування екологічної мережі Закарпатської області.
В рамках проведення СЕО проєкту буде виконано оцінку відповідності проєктних рішень вимогам чинного законодавства стосовно забезпечення дотримання режиму господарського використання природоохоронних територій на їх відповідність щодо перспективи проєкту Регіональної схеми формування екологічної мережі Закарпатської області та Смарагдової мережі України, що створюється.
транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення
Враховуючи наявний виробничий потенціал регіону та його прогнозований екологічний стан, транскордонні наслідки впливу для довкілля та здоров’я населення на суміжні транскордонні території – мало ймовірні.
- Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо Проєкт не буде затверджено.
Зважаючи на комплексність рішень проєкту, що обумовлюється необхідністю подальшого виробничого розвитку регіону, розвитком різних галузей господарського комплексу, транспортної мережі, головних споруд та мереж інженерної інфраструктури області, розгляд виправданих альтернатив проєктних рішень відбувається в процесі розробки проєкту, що передбачено методологією розробки містобудівної документації.
Загальною альтернативою Проєкту, рішення про розроблення якого прийнято, є його не затвердження. Такий сценарій також буде розглянуто в рамках стратегічної екологічної оцінки.
- Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки.
Предметом СЕО є проєктні рішення, їх потенційний вплив на стан довкілля та здоров’я населення. З огляду на стратегічний характер такого виду документації як визначений Проєкт, ключове значення у виконанні СЕО такого документа мають методи стратегічного аналізу. Насамперед, буде застосований аналіз контексту стратегічного планування, що передбачає встановлення зв’язків з іншими документами державного планування та дослідження нормативно-правових умов реалізації рішень даного проєкту.
Застосування цільового аналізу при проведенні СЕО дозволить встановити відповідність рішень проєкту загальним цілям охорони довкілля та забезпечення безпечного для здоров’я населення середовища проживання. Виконання стратегічної екологічної оцінки здійснюється шляхом застосування підходів і методів визначених проєктом. Такі дослідження передбачають:
- характеристику поточного стану довкілля, у тому числі вплив на здоров’я населення;
- оцінку значимих впливів і ризиків;
- розробку заходів, спрямованих на запобігання та мінімізацію негативних впливів і посилення позитивних впливів.
Комплекс методів проведення СЕО може бути розширений та поглиблений в залежності від методологічного досвіду розробників стратегічної екологічної оцінки.
- Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування.
У ході виконання СЕО передбачається розглянути доцільність запровадження заходів із запобігання, зменшення та пом’якшення можливих негативних наслідків реалізації проєктних рішень на довкілля та стан здоров’я населення, які мають успішні приклади впровадження в інших регіонах України, у першу чергу щодо:
- оптимізації функціонально-планувальної організації території та забезпечення її санітарно-гігієнічної сумісності з житловою та громадською забудовою, дотримання нормативних санітарно-захисних зон та відстаней від промислових, комунальних,енергетичних, транспортних та інших об’єктів, що є джерелами забруднення навколишнього середовища;
- вдосконалення та подальшого розвитку транспортної мережі території з урахуванням необхідності забезпечення протишумового захисту та дотримання нормативних санітарних розривів до житлової забудови;
- розширення мережі зелених насаджень та лісів з урахуванням нормативних показників; розвиток рекреаційної діяльності.;
- пропозиції щодо налагодження ефективної системи поводження з відходами;
- доцільність реконструкції головних споруд та мереж комунальних систем теплопостачання, електропостачання, водопостачання, водовідведення шляхом впровадження новітніх енергоефективних технологій;
- пропозиції подальшого розвитку енергетичних систем щодо альтернативних джерел електропостачання, в тому числі вітроенергетики;
- пропозиції щодо широкого розвитку рекреаційної діяльності визначеної території.
Окрім того, повинні бути враховані затверджені заходи, визначені законодавством та нормативно-правовими актами, щодо запобігання, зменшення та пом’якшення загальних негативних впливів на довкілля та стан здоров’я населення.
- Пропозиції щодо структури та змісту Звіту про стратегічну екологічну оцінку.
Структура Звіту про стратегічну екологічну оцінку визначається статтею 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
Розділ «Охорона навколишнього природного середовища в обсязі Звіту про стратегічну екологічну оцінку» є невід’ємною складовою Проєкту “Внесення змін до Схеми планування території Закарпатської області “.
- Опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля в тому числі для здоров’я населення.
Визначення необхідності проведення транскордонних консультацій забезпечує Центральний орган виконавчої влади у сфері охорони навколишнього природного середовища відповідно статті 14, та статті 6, (пункт – 3) Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку”.
Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання.
Зауваження та пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки до проєкту «Внесення змін до Схеми планування території Закарпатської області» подаються до 20 квітня 2025 року.
Управління містобудування та архітектури Закарпатської обласної державної адміністрації – обласної військової адміністрації.
Відповідальна особа від Замовника Проєкту:
В.о. начальника відділу містобудування та архітектури Бабинець В.В.
контактні дані: oblarch@carpathia.gov.ua; тел. 0 (312) 61 21 92.
Строк надання зауважень і пропозицій становить 10 днів з дня офіційного опублікування.
10 квітня 2025 р.